Czcionka:

A+A-

Kontrast:

12.04.-16.04.2021.

Witamy, na ten tydzień  proponujemy:

Dzień pierwszy - Czysto wokół nas

1."Co to jest przyroda?" - wyjaśnienie pojęcia - przyroda, na podstawie wysłuchanego wiersza D. Gellnerowej.

To drzewa i kwiaty,
i liście i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.

Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz.

Ptak rozśpiewany,
gadające świerszcze.
Powiedzcie, proszę,
co jeszcze, co jeszcze.

Szanuj przyrodę,
kochaj przyrodę.
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody.

Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło,
będzie zielono.

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

 

Strażnicy przyrody.

 

2. "Czysto wokół nas" - zabawa ruchowa. Dziecko biega po dywanie w rytm muzyki, gdy muzyka cichnie, rodzic wypowiada zdania zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe - dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe - robi przysiad. np.: W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach; W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki; Nie zostawiamy w lesie papierków; W lesie zachowujemy się cicho; Nie łamiemy gałęzi z drzew; W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin;Gdy jesteśmy  nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody; Papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci.

3. "Nasza Ziemia" - opaska na głowę. Rodzic pomaga dziecku wyciąć elementy a ono same przykleja obrazki w odpowiednie miejsce (obraz 1).

4. "Książę i Smog" - oglądanie bajki o zanieczyszczeniu środowiska.

 

Książę i Smog - bajka dla dzieci

 

Dbamy o naszą planetę - piosenka.

 

5. Karty pracy - "Ćwiczenia grafomotoryczne" (obraz 2), "Ziemia" (obraz 3), "Segregacja" (obraz 4), "Pokoloruj kosze" (obraz 5), "Pokoloruj obrazki" (obraz 6), "Pokoloruj według wzoru" (obraz 7), "Nasza Ziemia" (obraz 8).

 

 

 

Dzień drugi - Sprzątanie świata

 

1. Porządkujemy zabawki" - ćw. w klasyfikowaniu przedmiotów. Rodzic rozkłada na dywanie różne zabawki dziecka (lalki, klocki, misie, samochodziki, itp.). Następnie prosi dziecko aby uporządkowało zabawki dzieląc je na : małe i duże, na lalki, misie...a następnie poukładało w wyznaczone miejsce.

2. "Sprzątanie świata" - zabawa o emocjach. Wysłuchanie i analiza treści wiersza D. Niemiec "Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie żyć".

 

Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być”

Dominika Niemiec

 

Aby piękny był nasz świat,

nawet gdy masz mało lat,

żyj na co dzień ekologicznie,

wtedy wokół będzie ślicznie.

Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.

Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!

Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.

Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.

Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,

ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.

A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,

pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.

 

Rozmowa z dzieckiem n/t utworu. Próby odpowiedzi na pytania: "Czy podoba Ci się nasza ziemia, nasz świat?, Co trzeba robić, by żyć ekologicznie?, Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?, Jak czułbyś się, gdyby wokół nas było mnóstwo śmieci?".

 

Piosenka - posprzątajmy razem bałagan w pokoju.

 

3. "Śmieci wrzucamy do kosza" - zabawa z elementem celowania. Ze starych gazet robimy papierowe kulki. Zadaniem dziecka jest celowanie nimi do kosza ( można z różnej odległości lub zawody z rodzicami).

 

Odpady - filmik o segregacji śmieci.

 

4. "Pojemnik na odpady lub zabawka" - praca plastyczna z wykorzystaniem różnych materiałów odpadowych z pomocą rodziców lub starszego rodzeństwa (obrazy 9, 10, 11, 12, 13,14).

 

Bajka o recyklingu - "nieNiepotrzebni - rzecz o recyklingu".

Bajka o recyklingu - "nieNiepotrzebni - rzecz o recyklingu 2".

Bajka o recyklingu - "nieNiepotrzebni - rzecz o recyklingu 3".

 

5. Karty pracy - "Grafomotoryka" (obraz 15), "Posegreguj" (obraz 16), "Policz" (obraz 17).

 

 

Dzień trzeci - Ekoprzyjaciele

1."Papierowe kule" - zabawa ruchowa z zachowaniem równowagi. Kulki papierowe z poprzedniego dnia - dziecko układa z nich ścieżkę, po której dojdzie do lasu. Dziecko przechodzi po ścieżce stopa za stopą.

2. "Co to jest ekologia?" - słuchanie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika połączone z rozmową.

Co to jest ekologia?

Danuta Klimkiewicz, Wiesław Drabik

 

Ekologia – mądre słowo,

a co znaczy? – powiedz, sowo!

Sowa chwilkę pomyślała

i odpowiedź taką dała:

To nauka o zwierzakach, lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

Mówiąc krótko, w paru zdaniach,

o wzajemnych powiązaniach

między nimi, bo to wszystko,

to jest nasze środowisko.

Masz je chronić i szanować –

powiedziała mądra sowa.

 

Dziecko próbuje odpowiedzieć: "Co to jest ekologia?, Czy możemy niszczyć środowisko?".

 

Ekologiczny dom - bajka dla dzieci.

 

3. "Ekoludek"- praca plastyczno- techniczna z surowców wtórnych. Można wykonać ekoludka z różnych materiałów, np. rolek po papierze i po ręczniku papierowym, kolorowych gazet, pudełek po produktach, włóczki, nakrętek plastikowych. Dziecko wykonuje pracę z pomoca rodziców w/g własnego pomysłu (obraz 18, 19, 20).

4. "Ech na instrumentach" - zabawa muzyczna. Dziecko otrzymuje plastikową butelkę, groch (ryż lub kasza), następnie za pomocą lejka przesypuje produkty do butelki, zakręca ją. Może ją ozdobić kawałkami kolorowego papieru. gotowa grzechotka (obraz 21).

 

Zadania dla małych bystrzaków - ćw. pamięci i spostrzegawczość.

 

5. Karty pracy - "Policz" (obraz 22), "Połącz" (obraz 23), "Policz przedmioty" (obraz 24).

 

 

Dzień czwarty - Czysta rzeka

1. "Chora rzeka" - słuchanie wiersza J. Papuzińskiej połączone z rozmową n/t utworu.

 

Chora rzeka (fragment)

Joanna Papuzińska

 

Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło...

Cicho tak –

ani ptak,

ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,

[...] ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.

[...] Chora rzeka nie narzeka,

tylko czeka, czeka, czeka...

 

Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: "Co śniło się kotkowi?, Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?, "Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?". Dziecko ogląda ilustracje - brudna i czysta rzeka (obraz 25, 26). Rodzic może zadać pytanie: "O której rzece był wiersz?, O co może prosić rzeka? - nie zanieczyszczaj mnie, nie wrzucaj butelek i worków do wody, nie zostawiaj śmieci nad rzeką...

 

Zanieczyszczenie rzek.

 

Zbój Wodopój atakuje - bajka dla dzieci.

 

2. "Kropelka wody" - praca plastyczna. Technika dowolna (obraz 27, 28).

 

Gang Fajniaków - Fajniaki podlewają las.

 

3. "Przejście przez rzekę" - zabawa ruchowa. Na podłodze za pomocą taśmy układamy dwa pasy, które będą oznaczały rzekę. W środku rzeki rodzic rozkłada kawałki gazet, które będą oznaczały kamienie. Dziecko skacze z jednego kamienia na drugi ( skacząc z jednej nogi na drugą).

4. Kart pracy  - "Dokończ kropelki" (obraz 29), "Policz krople i zaznacz odpowiednią cyfrę" (obraz 30), "Policz kropelki" (obraz 31).

 

 

Dzień piąty - Segregujemy odpady

1. "Posłuchajcie mojej prośby" - osłuchanie z wierszem W. Broniewskiego połączona z zabawą ruchową.

 

Posłuchajcie mojej prośby – osłuchanie z wierszem W. Broniewskiego połączone z zabawą ruchową. Rodzic czyta wiersz. Prosi, by dziecko poruszając się, powtarzało wiersz. Ostatnie słowa w każdym wersie dzieli na sylaby.

 

Posłuchajcie mojej prośby

Władysław Broniewski

 

Jestem sobie kosz do śmieci.

Do mnie, do mnie chodźcie dzieci!

Stoję sobie przy tym świerku,

pełno chciałbym mieć papierków.

A ja jestem ławka szara.

Kto mnie lubi, niech się stara

nie podeptać mnie, nie pociąć,

bo cóż biedna mogę począć.

 

Rady na odpady - bajka dla dzieci.

 

2. "Góra śmieci" - zabawa ruchowa.

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic przeprowadza z dzieckiem rozmowę. Pyta: Co to są śmieci?; Co może być śmieciem?; Czy śmieci wokół nas są potrzebne?; Co należy zrobić ze śmieciami?; Co to jest segregacja śmieci?. Następnie wysypuje na środku dywanu: pudełka kartonowe po sokach lub opakowania po produktach spożywczych, papiery, plastikowe butelki, folie, pojemniki po jogurtach, serkach, kilka szklanych opakowań. Stawia trzy pojemniki: zielony – na szkło, niebieski – na papier, żółty – na plastik. Pojemniki mają przyklejone obrazki przedmiotów, które należy do nich wrzucać. Dziecko porusza się przy dźwiękach muzyki. Gdy muzyka cichnie, rodzic podnosi pojemnik w wybranym kolorze i mówi odpowiednie hasło: Szkło / Papier / Plastik. Dziecko zbiera rozsypane przedmioty i wrzuca je do pojemnika o odpowiednim kolorze.

3. "Kosz na śmieci" - praca plastyczna wykonana z pomocą rodzica (obraz 32, 33).

 

Eko-patrol - bajka dla dzieci.

 

4. Karty pracy - "Figury" (obraz 34), "Grafomotoryka" (obraz 35), "Połącz" (obraz 36).

 

 

Udanej zabawy!

 

CZEKAMY NA WASZE PRACE

 

 

 

1. 
Opaska na głowę obraz 1
Pobierz
jpg - 0.11MB
2. 
ćw. grafomotoryczne obraz 2
Pobierz
jpg - 0.04MB
3. 
Ułóż według kolejności obraz 3
Pobierz
jpg - 0.02MB
4. 
Połącz przedmioty z kontenerem obraz 4
Pobierz
jpg - 0.08MB
5. 
pokoloruj obraz 5
Pobierz
pdf - 0.93MB
6. 
pokoloruj odpowiednie obrazki obraz 6
Pobierz
pdf - 1.05MB
7. 
pokoloruj według wzoru obraz 7
Pobierz
jpg - 0.12MB
8. 
Nasza Ziemia obraz 8
Pobierz
jpg - 0.03MB
9. 
zabawka - przykład obraz 9
Pobierz
jpg - 0.01MB
10. 
pojemnik - przykład obraz 10
Pobierz
jpg - 0.04MB
11. 
zabawka - przyklad obraz 11
Pobierz
jpg - 0.05MB
12. 
pojemnik - przyklad obraz 12
Pobierz
jpg - 0.02MB
13. 
pojemnik - przykład obraz 13
Pobierz
jpg - 0.04MB
14. 
zabawka - przykład obraz 14
Pobierz
jpg - 0.07MB
15. 
grafomotoryka obraz 15
Pobierz
jpg - 0.03MB
16. 
posegreguj obraz 16
Pobierz
jpg - 0.05MB
17. 
Policz obraz 17
Pobierz
jpg - 0.11MB
18. 
ekoludek - przykład obraz 18
Pobierz
jpg - 0.06MB
19. 
ekoludek - przykład obraz 19
Pobierz
jpg - 0.05MB
20. 
ekoludek - przykład obraz 20
Pobierz
jpg - 0.05MB
21. 
grzechotka - przykład obraz 21
Pobierz
jpg - 0.06MB
22. 
policz obraz 22
Pobierz
jpg - 0.01MB
23. 
policz przedmioty obraz 24
Pobierz
jpg - 0.05MB
24. 
połącz obraz 23
Pobierz
jpg - 0.01MB
25. 
brudna rzeka obraz 25
Pobierz
jpg - 0.24MB
26. 
czysta rzeka obraz 26
Pobierz
webp - 0.12MB
27. 
kropelka wody - przykład obraz 27
Pobierz
jpg - 0.03MB
28. 
kropelka wody - przykład obraz 28
Pobierz
jpg - 0.01MB
29. 
dokończ kropelki obraz 29
Pobierz
jpg - 0.06MB
30. 
policz krople obraz 30
Pobierz
jpg - 0.07MB
31. 
policz krople obraz 31
Pobierz
jpg - 0.02MB
32. 
kosz na śmieci 1obraz 32
Pobierz
pdf - 4.06MB
33. 
kosz na śmieci 2 obraz 33
Pobierz
pdf - 2.56MB
34. 
figury 1 obraz 34
Pobierz
jpg - 0.02MB
35. 
grafomotoryka obraz 35
Pobierz
jpg - 0.03MB
36. 
połącz obraz 36
Pobierz
jpg - 0.03MB
Data dodania: 0000-00-00 00:00:00
Data edycji: 2021-04-13 10:11:36
Ilość wyświetleń: 521

"Nie oczekuj, że twoje dziecko będzie takim, jakim ty chcesz żeby było. Pomóż mu stać się sobą, a nie tobą"

Janusz Korczak

Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Facebook