Czcionka:

A+A-

Kontrast:

12.04.-16.04.2021.

Witamy, na ten tydzień  proponujemy:

Dzień pierwszy - Jestem przyjacielem przyrody

1. "Pajączek" - masażyk relaksacyjny. Dziecko siedzi na dywanie, a rodzic za nim i czyta wiersz, pokazując, jakie ruchy należy wykonać na plecach dziecka. Za drugim razem zamiana ról (rodzic czyta a dziecko wykonuje ruchy na plecach rodzica).

 

Wspinał się pajączek po rynnie

(palce "wspinają" się od dołu pleców ku górze)

Spadł wielki deszcz i zmył pajączka

(dłonie ułożone płasko na plecach i szybko przesuwają się w dół)

Zaświeciło słoneczko

(masowanie pleców ruchami okrężnymi)

Wysuszyło pajączka, rynnę i ...

(masowanie pleców tak długo, aż poczują ciepło)

dalej wspinał się pajączek po rynnie

(zaczyna się masaż od początku)

 

2. "Czy jestem przyjacielem przyrody?" - próby odpowiedzi na pytania na podstawie doświadczeń dziecka i opowiadania J. Krzemienieckiej i B. Lewandowskiej "Wielka przygoda małej Zosi".

"Wielka przygoda małej Zosi".

Rodzic czyta opow. a następnie zadaje pytania dziecku: "Co się stało, gdy dzieci złapały Zosię w siatkę na motyle?, Co zrobiła Zosia, gdy się obudziła?, Jak zachowuje się przyjaciel przyrody?, Czy jestem przyjacielem przyrody?" - dziecko odpowiada na pytania, uzasadniając swoje odpowiedzi przykładami.

3. "Podziel na sylaby" - rodzic wykorzystuje ilustracje zwierząt występujących w opowiadaniu, układa je i razem z dzieckiem wyklaskuje sylaby nazw zwierząt, liczy je (obrazy 1,2,3,4,5,6,7,8).

4. Przyjaciel przyrody.

5. "Znaczek - jestem przyjacielem przyrody" - praca plastyczna, technika dowolna (obrazy 9,10,11).

6. Karty pracy - "Pokoloruj według kodu" (obraz 12), "Ułóż Ziemię" (obraz 13), "Połącz w pary" (obraz 14), "Uzupełnij brakujące elementy" (obraz 15).

 

 

Dzień drugi - Cieszę się piękną i zdrową Ziemią

1. "Jak wygląda Ziemia?" - oglądanie modelu Ziemi - globusa lub poniższee filmiki.

Dzień Ziemi.

Ziemia z kosmosu.

2. "Spacer żuka" - opowieść ruchowa.

Rodzic czyta opowiadanie, dziecko stoi w rozkroku i wykonuje ruchy zgodnie z treścią opowiadania.

Pewien mały żuk poszedł na spacer. (dziecko maszeruje po pokoju) Na swej drodze napotkał dużego jeża. (zatrzymuje się i patrzy do góry)

Jeż był tak ogromny, że żuk musiał wysoko podskoczyć trzy razy, aby jeż go zauważył. (podskakuje, licząc: jeden, dwa, trzy) Poszedł dalej

(maszeruje), lecz tam rosła bardzo gęsta trawa, więc żuk musiał się schylić, aby przejść. (chodzi na ugiętych kolanach ze schyloną głową) Gdy

mu się to udało, dotarł na bardzo piaszczystą drogę, trudne to zadanie dla żuka, trzeba szybciutko przebierać nogami. (dziecko przemieszcza

się po pokoju, szybko poruszając nogami) Ale cóż to?! Nie udało się! Nasz żuk przewrócił się na plecy. (dziecko kładzie się na plecach) Biedny

mały żuk przebierał nóżkami tak szybko i bujał się na boki (dziecko wykonuje te czynności), ale nie udawało mu się podnieść. Nagle zawiał

mocniejszy wiatr i przewrócił żuka z powrotem na nogi. (dziecko przekręcaja się na bok, później kładzie się na brzuchu i wstaje) Bardzo już

zmęczony, ale zadowolony żuk wrócił do domu i położył się, aby odpocząć. (dziecko idzie powoli, następnie kładzie się na brzuchu i zwija w

kulkę).

 

3. Słuchanie piosenki "Świat w naszych rękach" - eko piosenki. Rozmowa n/t treści utworu. Co możemy zrobić aby ochronić naszą planetę od

zniszczenia?

Świat w naszych rękach - piosenka.

 

Świat w naszych rękach - tekst piosenki.

 

4. "Eko - zabawka" - praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Technika dowolna.

5. "Co możemy zrobić dla naszej Ziemi?" - rozmowa n/t sposobów dbania o środowisko. Rodzic zadaje pytania, np. "Abyśmy nadal mogli oglądać

drzewa, słyszeć śpiew ptaków i czuć zapach kwiatów, musimy dbac o środowisko. Jak możemy chronić lasy, wodę, dbać o przyrodę?". Dziecko

swobodnie wypowiada się n/t ochrony przyrody. Rodzic może uzupełnić wypowiedzi dziecka o, np. wyłączaj swiatło w pokoju, z którego

wychodzisz, zakręć wodę, gdy myjesz zęby, posadź rośliny i pielegnuj je, gdy są mrozy dokarmiaj ptaki, segreguj śmieci ( wyjaśnij znaczenie -

recykling - powtórne przetworzenie produktu).

 

Nasza planeta - piosenka.

 

6. Karty pracy - "Smutna i wesoła Ziemia" (obraz 21), "Segregacja" (obraz 22), "Narysuj scieżki" (obraz 23), "Policz" (obraz 24), "Labirynt "(obraz

25).

 

 

Dzień trzeci - Czy to się jeszcze przyda?

1. "Ptaki" - zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko biega po pokoju poruszając rękoma, jak skrzydłami naśladując lot ptaków w rytm muzyki. Gdy rodzic zatrzyma muzykę, dziecko zatrzymuje się i naśladuje odgłosy ptaków wymienionych przez rodzica: bocian - kle,kle, kukułka - ku, ku, wrona - kra, kra, ...

2. "Czy to się jeszcze przyda?" - rozmowa n/t recyklingu oraz zabawa dydaktyczna. Rodzic układa na podłodze różne opakowania i przedmioty, jak również znak recyklingu. Rodzic prezentuje znak recyklingu i tłumaczy, że umieszcza się go na produktach, które nadają się do powtórnego przetwarzania. Dziecko wraz z rodzicem wybierają z różnych przedmiotów, te które podlegają recyklingowi (obraz 26).

 

Recykling - filmik edukacyjny.

 

Drugie życie butelki - filmik dla dzieci.

 

3. "Co to jest?" - rysowanie palcem po plecach. Zabawa z rodzicem lub rodzeństwem. Nawzajem rysują sobie na plecach różne przedmioty i zgadują, co to jest. Zaczynają od prostych form - koło, fala, serce, itp, przechodząc do trudniejszych - bałwan, słońce, samochód, itp.

4. "Robot z odpadów" - praca plastyczno - techniczna. Wykorzystanie materiałów wtórnych (obraz 27, 28, 29).

 

Niebieski pojemnik.

 

Drużyna wróżki.

 

5. Karty pracy - "Segregacja śmieci" (obraz 30), "Labirynt" (obraz 31), "Figury" (obraz 32).

 

 

 

 

Dzień czwarty - Po co nam prąd?

1. "Masaż na dobry humor" - Dziecko wspólnie z rodzicem wypowiada rytmicznie tekst rymowanki.

 

Żeby było nam wesoło, masujemy swoje czoło.

Raz, dwa i raz, dwa, każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa. Ładny język każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala i zaśpiewaj : la, la, la, la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz głowę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

 

2. "Po co nam prąd?" - rozmowa n/t sposobów wykorzystania prądu na podstawie doświadczeń dziecka oraz pierwszej części opowiadania G. Kasdepke "Pstryk". rodzic czyta opowiadanie.

 

Pstryk

Grzegorz Kasdepke

 

– Uważaj, teraz będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer, i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia. – Dominik! – zawołała z dużego pokoju. – To twoja sprawka?! – Prowadzę wykład – odkrzyknął dyplomatycznie Dominik. – O czym?! – Głos babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności! – Mogę nie mówić... – mruknął Dominik. – Hau! – dodał mu otuchy Junior. Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się, jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki, i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy. – Przecież tata ci mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?! – Hau! – uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w  kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.

 

Dziecko wymienia, jakie urządzenia wystąpiły w utworze i wykonuje kartę pracy "Połącz" (obraz 33).

 

"Przestrogi Dominika" - zasady korzystania z urządzeń elektrycznych na podstawie drugiej części opow. G. Kasdepke "Pstryk".

 

Pstryk

Grzegorz Kasdepke

 

– Tak, z elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik. – Na przykład najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszarka wpadła do wanny, to... Junior zawył rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpadła do wanny. – Tak samo głupie – kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziurek od kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery! Junior, gdyby było to możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie. – Niemądrze jest także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś urządzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i... słuchasz mnie? – Hau... – odszczeknął zrezygnowany Junior. – No tak, może to za dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś? – Hau! – zapewnił Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład został zakończony.

 

Rodzic pyta dziecko: Jakie zasady korzystania z urzadzeń elektrycznych przekazał Dominik Juniorowi?.

 

Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych.

 

Jak oszczędzać prąd na co dzień?.

 

3. "Pralka" - praca plastyczna z wykorzystanie pudełek, talerzyków papierowych, itp. (obraz 34, 35).

 

Zadania dla małych bystrzaków - ćw. pamięci.

 

4. Karty pracy - "Figury" (obraz 36), "Grafomotoryka" (obraz 37), "Ułóż prawidłowo" (obraz 38).

 

 

Dzień piąty - Co zrobię dla Ziemi?"

1. "Co powiedziałyby zwierzęta?" - zabawa dydaktyczna.

Rodzic przedziela pomieszczenie na dwie części. Dziecko wyobraża sobie, że w pierwszej części jest piękny las, a w drugiej – las zniszczony (połamane rośliny, brudne rzeki i jeziora, wszędzie śmieci). Dziecko zamyka oczy i wyobraża sobie siebie jako leśne zwierzę. Rodzic podpowiada, jakie to mogą być zwierzęta. Dziecko otwiera oczy i mówi to, co powiedziałoby zwierzę, gdyby mieszkało w lesie zniszczonym. Rodzic pyta dziecko: Co możemy zrobić, by wszystkie zwierzęta były zdrowe i szczęśliwe?

2. "Wyścig dżdżownic" - zabawa ruchowa z elementem pełzania.

Dziecko kładzie się na brzuchu wzdłuż jednej linii. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze dotarcie do wyznaczonej linii, pełznąc jak dżdżownica – dziecko leży na brzuchu, przedramiona oparte o podłogę, podnosi biodra do góry i opuszcza je z jednoczesnym przesunięciem się do przodu.

3. "Co zrobię dla Ziemi?" - zabawa dydaktyczna.

Rodzic układa na podłodze kartki A4 z numerami od 1 do 20 (przy numerze 20 leży ilustracja przedstawiająca piękny las oraz kartka z napisem META). Przed kartką z numerem 1 ustawia pionki – cztery kręgle – oraz kładzie kartkę z napisem START. Celem gry jest dotarcie do lasu – pola z numerem 20. Dziecko rzuca kostką. Staje na określonym polu. Każde pole od 1 do 20 ma przypisane znaczenie. Jeśli jest ono dobre dla środowiska, dziecko przesuwa się o kilka pól do przodu, a jeśli złe – cofa się. Znaczenie kolejnych pól:

1. Pomagacie sprzątać las. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

2. Wyłączacie światło, gdy wychodzicie z pokoju. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.

3. Pomagacie leśniczemu dokładać jedzenie do paśnika dla zwierząt. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

4. Po pikniku zostawiliście śmieci w lesie. Cofacie się o 2 pola.

5. Kupujecie z rodzicami energooszczędne żarówki. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.

6. Urwaliście gałęzie, aby zrobić z nich miecze. Cofacie się o 2 pola.

7. Myjecie zęby przy zakręconym kranie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

8. Włożyliście kij w mrowisko. Cofacie się o 1 pole.

9. Pomagacie sadzić drzewa. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.

10. Głośno krzyczycie w lesie, uciekają zwierzęta, odlatują ptaki. Cofacie się o 2 pola.

11. Dokarmiacie ptaki w czasie mrozów. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.

12. Posadziliście na balkonie kwiaty i je podlewacie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

13. Podeptaliście grzyby. Cofacie się o 2 pola.

14. Segregujecie śmieci. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

15. Namawiacie rodziców, aby załadowywali pralkę i zmywarkę do pełna i dopiero wtedy uruchamiali urządzenie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

16. Złapaliście biedronkę i włożyliście ją do pudełka od zapałek. Cofacie się o 2 pola.

17. Ubrania, z których wyrośliście, oddajecie innym dzieciom. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

18. Do przedszkola przychodzicie z rodzicami pieszo, bo mieszkacie niedaleko, a jadące samochody zatruwają środowisko. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

19. Wyrzucacie kartkę zapisaną tylko z jednej strony. Cofacie się o 1 pole.

20. Gratulacje! Możecie pospacerować po pięknym lesie!

 

Dzień Ziemi - jak możemy pomóc?

 

4. "Stroje z odpadów" - praca plastyczno-techniczna. Próby wykonania z odpadów - gazet, folii, rolek po papierze stroju (przebrania) z pomocą rodziców (obraz 39, 40, 41).

 

Pan Ekolog - bajka edukacyjna.

 

5. "Czy wiem, jak chronić moją planetę?" - quiz ekologiczny. Dziecko odpowiada na pytania rodzica: "Co robimy, by oszczędzać wodę?, Jak zachowujemy się w lesie, by nie płoszyć zwierzęta?, Kiedy należy dokarmiać ptaki?, co nalezy zrobić, gdy wychodzimy z pokoju lub łazienki?, itp.

6. "Rolka" - zabawa ruchowa. Rodzic wyznacza start i metę. Dziecko stopą turla rolkę po papierze ze startu do mety, rodzic liczy czas, potem zamiana ról.

 

Zadania dla małych bystrzaków.

 

7. "Ziemia, powietrze, ogień" - zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju, na hasło rodzica: ziemia - kładzie się na plecach, nogi i ręce wyprostowane, powietrze - klęczy kołysząc się na boki z wysoko podniesionymi rękoma, ogień - stoi nieruchomo z szeroko rozstawionymi rękami i nogami.

 

W kontakcie z naturą - bajka edukacyjna.

 

8. Karty pracy - "Puzzle" (obraz 42), "Recykling" (obraz 43), "Policz" (obraz 44), "Ziemia" (obraz 45).

 

Udanej zabawy!

 

CZEKAMY NA WASZE PRACE

 

 

 

                                                     

1. 
biedronka obraz 1
Pobierz
jpg - 0.04MB
2. 
chrząszcz obraz 2
Pobierz
jpg - 0.01MB
3. 
pszczoła obraz 3
Pobierz
jpg - 0.12MB
4. 
pająk obraz 4
Pobierz
jpg - 0.03MB
5. 
osa obraz 5
Pobierz
jpg - 0.05MB
6. 
karp obraz 6
Pobierz
webp - 0.02MB
7. 
nartnik obraz 7
Pobierz
jpg - 0.01MB
8. 
mrówka obraz 8
Pobierz
jpg - 0.1MB
9. 
znaczek- przykład obraz 9
Pobierz
jpg - 0.11MB
10. 
znaczek - przykład obraz 10
Pobierz
jpg - 0.08MB
11. 
znaczek - przykład obraz 11
Pobierz
jpg - 0.07MB
12. 
pokoloruj według kodu obraz 12
Pobierz
jpg - 0.05MB
13. 
Ułóż Ziemię obraz 13
Pobierz
pdf - 0.73MB
14. 
połącz w pary obraz 14
Pobierz
jpg - 0.07MB
15. 
uzupełnij brakujące elementy obraz 15
Pobierz
jpg - 0.05MB
16. 
eko-zabawka przykład obraz 16
Pobierz
jpg - 0.03MB
17. 
eko-zabawka przykład obraz 17
Pobierz
jpg - 0.06MB
18. 
eko-zabawka przykład obraz 18
Pobierz
jpg - 0.03MB
19. 
eko-zabawka przykład obraz 19
Pobierz
jpg - 0.06MB
20. 
eko-zabawka przykład obraz 20
Pobierz
jpg - 0.08MB
21. 
smutna i wesoła Ziemia obraz 21
Pobierz
jpg - 0.05MB
22. 
segregacja obraz 22
Pobierz
JPG - 0.03MB
23. 
narysuj ścieżki obraz 23
Pobierz
jpg - 0.08MB
24. 
policz obraz 24
Pobierz
pdf - 0.9MB
25. 
Labirynt obraz 25
Pobierz
jpg - 0.09MB
26. 
znak recyklingu obraz 26
Pobierz
webp - 0.01MB
27. 
robot 1 obraz 27
Pobierz
jpg - 0.07MB
28. 
robot 2 obraz 28
Pobierz
jpg - 0.03MB
29. 
robot 3 obraz 29
Pobierz
jpg - 0.03MB
30. 
segregcja smieci obraz 30
Pobierz
JPG - 0.05MB
31. 
labirynt obraz 31
Pobierz
jpg - 0.01MB
32. 
figury obraz 32
Pobierz
jpg - 0.02MB
33. 
połącz obraz 33
Pobierz
jpg - 0.1MB
34. 
pralka obraz 34
Pobierz
jpg - 0.05MB
35. 
pralka obraz 35
Pobierz
jpg - 0.09MB
36. 
figury3 obraz 36
Pobierz
jpg - 0.16MB
37. 
grafomotoryka obraz 37
Pobierz
jpg - 0.1MB
38. 
ułóż prawidłowo obraz 38
Pobierz
jpg - 0.07MB
39. 
strój obraz 39
Pobierz
jpg - 0.01MB
40. 
strój obraz 40
Pobierz
jpg - 0.08MB
41. 
strój obraz 41
Pobierz
jpg - 0.03MB
42. 
policz obraz 44
Pobierz
jpg - 0.11MB
43. 
puzzle obraz 42
Pobierz
jpg - 0.02MB
44. 
recykling obraz 43
Pobierz
jpg - 0.09MB
45. 
ziemia obraz 45
Pobierz
jpg - 0.04MB
Data dodania: 2020-04-16 19:32:12
Data edycji: 2021-04-13 20:16:26
Ilość wyświetleń: 551

"Nie oczekuj, że twoje dziecko będzie takim, jakim ty chcesz żeby było. Pomóż mu stać się sobą, a nie tobą"

Janusz Korczak

Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Facebook